در روز چقدر باید زیتون بخوریم؟

مقدار مجاز روزانه مصرف زیتون

مصرف زیاد هرگونه ماده غذایی به بدن آسیب می‌رساند. مصرف زیتون نیز بایستی به اندازه باشد زیرا مصرف بی‌رویه آن برای سلامتی انسان ضرر دارد و باعث افزایش فشار خون و چاقی پیش از حد می‌شود. در نتیجه باید این ماده غذایی ارزشمند را به اندازه کافی مصرف کرد. در این مقاله مقدار مجاز روزانه مصرف زیتون توضیح داده می‌شود.

فهرست مطالب

خواص زیتون

مصرف زیتون تاثیرات زیادی بر سلامتی انسان، از جهات مختلف دارد که برخی از این تاثیرات عبارتند از:

خواص زیتون برای سلامت قلب

رادیکال‌های آزاد و کلسترول بالا با آسیب رساندن به رگ‌های خونی و رسوب چربی در عروق حملات قلبی را افزایش می‌دهند. مصرف زیتون به کاهش کلسترول و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

خواص زیتون برای کاهش فشار خون

چربی‌های سالم زیتون به‌دلیل وجود اسید اولئیک باعث کاهش فشار خون می‌شود. همچنین به این دلیل که زیتون سرشار از چربی‌های خوب است، به شریان‌ها آسیب نمی‌زند و به کنترل هرچه بهتر کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

خواص زیتون برای تسکین درد

از زیتون برای تسکین درد استفاده می‌شود. طبق شواهد، زیتون برای آرام کردن سردرد موثر است که دلیل آن ترکیب اولئوکانتال موجود در زیتون است. ازاین‌رو مانند ایبوپروفن عمل کرده و باعث کاهش درد بدن می‌شود.

میزان مصرف زیتون

مقدار مجاز روزانه مصرف زیتون و روغن زیتون در روز به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

نیازهای شخصی بدن

نیازهای تغذیه‌ای افراد در سنین مختلف با جنسیت‌های مختلف متفاوت است. هم‌چنین، وضعیت سلامتی نیز بر میزان مصرف زیتون اثر می‌گذارد. افرادی با مشکلات سلامتی خاص مانند بیماری قلبی، دیابت یا چاقی ممکن است نیاز به مصرف کمتر یا بیشتر زیتون داشته باشند. پس برای بهتر دانستن اینکه چند عدد زیتون در روز بخوریم، وضعیت سلامتی خود را در نظر داشته باشید.

سطح فعالیت بدنی

افراد فعال و ورزشکاران معمولا به انرژی بیشتری نیاز دارند و میزان مجاز مصرف زیتون در این افراد بیشتر از افراد عادی است.

رژیم غذایی کلی

باتوجه‌به میزان چربی‌های دیگر در رژیم غذایی، مصرف زیاد چربی‌های اشباع‌شده و ترانس می‌تواند نیاز به روغن زیتون را کاهش دهد. برای اینکه بدانید در روز چقدر باید زیتون بخوریم، باید مصرف دیگر چربی‌ها را در نظر داشته باشید.

توصیه‌های پزشکی و تغذیه‌ای

برخی افراد به‌دلایل مختلف مانند کاهش وزن، کنترل کلسترول یا بهبود عملکرد قلب، روغن زیتون مصرف می‌کنند. توصیه‌های پزشک یا متخصص تغذیه براساس شرایط خاص فرد می‌تواند تعیین کننده حد مجاز مصرف روغن زیتون در روز باشد.

به‌طور کلی، میزان مجاز روزانه مصرف روغن زیتون در روز به مقدار ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (۱۵ تا ۳۰ میلی‌لیتر) برای بسیاری از افراد مناسب تلقی می‌شود، اما این مقدار بسته به عوامل فوق تغییر می‌کند.

مقدار مجاز روزانه مصرف زیتون نیز به عوامل فوق‌الذکر و عوامل زیر بستگی دارد. روزانه ۱۰ عدد زیتون درشت مصرف کنید. به بیان دیگر برای تامین چربی‌های مورد نیاز بدن، بهتر است مصرف روزانه زیتون را به ۵۶ تا ۸۴ گرم – حدود ۱۶ تا ۲۴ زیتون کوچک تا متوسط – در روز محدود کنید.

از طرف دیگر، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون توصیه می‌شود. روغن زیتون با ترکیبات فنولیک به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند. این ترکیبات فعالیت سلول‌های ایمنی را افزایش و التهاب‌‌های بدن را کاهش می‌دهند.

اما، به‌طور کلی، میزان مجاز روزانه مصرف زیتون برای گروه‌های مختلف و در سنین مختلف متفاوت است.

میزان مجاز مصرف زیتون برای زنان باردار

پژوهش‌های جدید به نقش زیتون و روغن زیتون در سلامت بیشتر زنان باردار اشاره کرده‌اند زیرا خوردن زیتون بر قد، وزن و واکنش‌های رفتاری آینده فرزند اثر می‌گذارد و به سلامت دستگاه گوارش خانم‌های باردار کمک می‌کند. خوردن روزانه ۶ تا ۷ عدد زیتون اندازه مجاز و معمول مصرف زیتون برای زنان باردار است.

میزان مجاز مصرف زیتون برای کودکان

مصرف زیتون از ۶ ماهگی برای کودکان مجاز است که می‌توان روغن آن را به سوپ و رژیم غذایی کودکان اضافه کرد. در ۱۲ تا ۲۴ ماهگی زیتون‌های بدون هسته‌ را به‌صورت حلقه‌ای خرد کنید تا کودک میل کند. زیرا روغن زیتون و زیتون یبوست را در کودکان کاهش می‌دهد و از اضافه وزن کودک جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف زیتون و روغن زیتون باعث رشد مغز می‌شود و از بیماری‌های قلبی و سرطان و ابتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی جلوگیری می‌کند.

مصرف مقدار مجاز زیتون در روز برای کودکان ۲ تا ۳ عدد زیتون است.

بهترین زمان مصرف زیتون

بهتر است زیتون را همراه با وعده‌های غذایی میل کنید. چراکه به فرایند گوارش و هضم غذا و جذب بهتر مواد مغذی موجود در زیتون و دیگر فراورده‌های غذایی کمک می‌کند.

از طرف دیگر، به‌دلیل طبع گرم و مرطوب روغن زیتون، مصرف آن با موادی که طبع سرد دارند بهتر است. در نتیجه، بهترین زمان مصرف زیتون همراه با نهار یا شام است، به‌خصوص اگر وعده غذایی‌ شامل برنج، مرغ، ماهی، سبزیجات یا گوشت گاو باشد. زیتون طبع سرد این مواد را خنثی می‌کند و مشکلات تغذیه‌ای را کاهش می‌دهد.

خوردن زیتون در شب

شب‌هنگام بهترین زمان‌ برای خوردن زیتون است. زیتون یک میان‌وعده کم کالری و سالم محسوب می‌شود و خوردن زیتون در شب کمک می‌کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و راحت‌تر به خواب بروید.

نکته دیگر اینکه مصرف زیتون قبل از خواب، با متعادل ساختن میزان قند خون بدن به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته قلبی کمک می‌کند.

خرید زیتون

امروزه مراکز مختلفی انواع زیتون‌ها را ارائه می‌دهند و برای بهره بردن از فواید زیتون همراه غذا و ناشتا حتما باید به بهترین برندها برای خرید زیتون مراجعه کنید.

فروشگاه ۰۱۳ با بیش از نیم قرن تجربه در عرصه روغن میوه زیتون و زیتون کنسروی، بهترین مارک زیتون را در سطح کشور به‌صورت اینترنتی عرضه می‌کند. شما می‌توانید با اطمینان و خیالی راحت و بسته به نیاز خود، .روغن زیتون باکیفیت را در این فروشگاه تهیه کنید. محصولات فروشگاه ۰۱۳ ارگانیک هستند و محصولات در حال فروش، محصول زیتون باغات شهرستان رودبار است.

جمع بندی

زیتون، منبعی غنی از آنتی اکسیدان با التهاب مبارزه می‌کند و رشد میکروارگانیسم‌ها را کاهش می‌دهد. میزان مجاز روزانه مصرف زیتون به عوامل مختلفی بستگی دارد. از طرف دیگر، مصرف زیتون در شب به خواب راحت‌تر و احساس سیری بیشتر کمک می‌کند.

5/5 - (1 نفر امتیاز دادن)

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • خداداد وزیری
    2024-09-14 12:49 ب.ظ

    من روزانه یه بشقاب زیتون میخورم من عاشق زیتون و روغنشم.
    زیتون ماری شما محشره

    پاسخ
    • سلام خدمت شما مشتری گرامی بسیار خرسند شدم که نظر شما هم به هزاران رضایت مشتری ما اضافه شد و روحیه ما برای کار بیشتر شد. نوش جانتان

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست