تفاوت بین روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی چیست؟

تفاوت روغن زیتون اصلی و تقلبی

روغن زیتون از جمله مهم‌ترین روغن‌هایی است که نه تنها در آشپزی می‌توان از آن استفاده کرد، بلکه در زمینه‌های پزشکی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد. با این حال امروزه می‌توان انواع مختلف روغن زیتون را در بازار مشاهده کرد که هر کدام دارای ویژگی‌های ظاهری خاصی هستند. در این خصوص می‌توان ویژگی‌هایی را نیز در نظر گرفت که روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی را از هم جدا می‌کند. در ادامه این مقاله ما به بررسی این سوال می‌پردازیم که تفاوت بین روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی چیست؟ پس تا انتهای این مقاله جهت تشخیص روغن زیتون اصل با کارشناس فروشگاه ۰۱۳ همراه باشید.

بررسی تفاوت بین روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی

با توجه به آشفتگی بازار و افزایش قیمت‌ها می‌توان در نظر گرفت که هر چیزی ممکن است در این شرایط، یک نسخه تقلبی نیز داشته باشد با این حال در ادامه ما نکاتی را در مورد روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی بررسی می‌کنیم:

  • روغن زیتون اصلی رنگ سبز تیره‌ای دارد و همچنین بویی که از آن متساعد می‌شود یک بوی تازگی است و این تازگی نشان بر اصل بودن روغن زیتون دارد. با این حال روغن زیتونی که تقلبی است، رنگ آن کدر مانند است و یک حالت چربی را می‌توان روی آن احساس کرد.
  • مورد بعدی بو است که روغن زیتون اصلی بوی ملایم و البته مطبوعی را به خودش اختصاص می‌دهد. روغن‌های زیتونی که تقلبی هستند یا اصلا بویی ندارند و یا اگر بویی داشته باشند اصلا بوی زیتون و تلخی آن نیست. همچنین باید در نظر داشته باشید که روغن زیتون اصل بو دارد و این بود همان طور که به آن اشاره کردیم بوی ملایم و مطبوعی است که از ساختار تشکیل دهنده آن یعنی زیتون سرچشمه می‌گیرد.
  • مورد بعدی که تفاوت بین روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی را به ما نشان می‌دهد این است که می‌توانیم روغن زیتون را در داخل یخچال بگذاریم. اگر حالت جامد به خودش گرفت، این روغن زیتون اصل است. در صورتی که روغن زیتون مربوطه در حالت مایع خودش در یخچال باقی بماند، به طور صد در صد می‌توان گفت که این روغن زیتون تقلبی است و باید این امر را نیز در نظر داشته باشید.
  • مورد بعد که می‌توان به عنوان تفاوت میان روغن زیتون اصل و روغن زیتون تقلبی در نظر گرفت این هست که روغن زیتون اصل حس چربی در داخل دهان به هیچ عنوان ایجاد نمی‌کند، در صورتی روغن زیتونی که شما تهیه کرده‌اید چنین شرایطی را داشته باشید، این مورد به این معناست که شما در حال حاضر روغن زیتون تقلبی را در اختیار دارید.

بررسی استانداردهای روغن زیتون اصلی از زبان باغدار

ما در قسمت قبل چندین تفاوت مربوط به روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی را بررسی کردیم با این حال در این بخش می‌خواهیم استانداردهای روغن زیتون اصلی را بررسی کنیم تا در هنگام خرید دچار مشکل نشوید و بتوانید به روغن زیتون اصلی دسترسی کامل داشته باشید:

  • اولین استاندارد مربوط به رنگ روغن زیتون است، که باید رنگی مایل به سبز داشته باشد
  • مورد بعدی بوی روغن زیتون است که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد. این بو باید همان بوی زیتونی باشد که در حالت عادی نیز آن را مصرف می‌کنید و این مورد نیز یکی از مهم‌ترین استاندارد‌های روغن زیتون اصلی به شمار می‌آید.
  • استاندارد بعدی این هست که اگر روغن زیتون اصل را به صورت خام مصرف کنید، باید در انتهای دهان احساس تلخی و تندی و تیزی داشته باشید، و به این عنوان نباید روغن زیتون حالت ماسیدن در دهان ایجاد کند.

بررسی نکات دیگر

  1. روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی از لحاظ قیمتی نیز ممکن است با هم تفاوت داشته باشند. در برخی موارد می‌توان دید که بعضی از فروشگاه‌ها روغن زیتون تقلبی را با قیمت روغن زیتون اصلی در بازار به فروش می‌رسانند. در برخی بخش‌ها نیز روغن زیتون تقلبی با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسد و فرد در این حالت نمی‌تواند به درستی تشخیص دهد که کدام روغن زیتون بر مبنای قیمت اصل و کدام یک تقلبی است. با این حال اگر ویژگی‌های گفته شده در این مقاله را در نظر بگیرید دیگر مشکلی در تشخیص روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی نخواهید داشت و این امر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.
  2. توجه به برند روغن زیتون نیز در زمینه اصل بودن و یا تقلبی بودن روغن زیتون می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای باشد. با این حال در بازار برندهای مختلفی وجود دارند که برخی از برندها، برند‌های اصل هستند و برخی دیگر نیز برندهای فیک و تقلبی هستند.
  3. برخی از روغن زیتون‌های معروف شامل روغن زیتون پائولو و سابروسو و سالسا است که محصول کشور اسپانیا هستند و البته ممکن است برخی از بخش‌ها این برندها را به صورت تقلبی نیز به دست شما برسانند.
  4. در خصوص برندهای ایرانی نیز می‌توانیم به روغن زیتون اکسیر، پیشگامان و فامیلا اشاره کنیم که باز هم در این برندها روغن زیتون به صورت صد درصد اصل نیست و شاید کمی ناخالصی در این میان دیده شود. با این حال اگر شما به ویژگی‌هایی که در این مقاله در خصوص روغن زیتون اصل و تقلبی گفته شد، توجه کنید، دیگر به راحتی می‌توانید روغن زیتون اصل را در بازار تهیه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی این سوال پرداختیم که تفاوت بین روغن زیتون اصلی و روغن زیتون تقلبی چیست و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. معمولا ویژگی‌های متنوعی در این خصوص مطرح است که از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها می‌توان به رنگ و بوی آن اشاره کرد. حتی می‌توانیم روغن را در داخل یخچال نیز بگذاریم و با توجه به تغییر حالت به این نکته پی ببریم که آیا روغن زیتون اصلی است و یا روغن زیتون تقلبی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست