آیا روغن زیتون بعد از باز شدن باید در یخچال نگهداری شود؟

آیا روغن زیتون بعد از باز شدن باید در یخچال نگهداری شود؟

حتی بهترین و با کیفیت‎ ترین روغن طبیعی نیز اگر به خوبی از آن نگهداری نشود، به سرعت فاسد و خراب می‎شود. توجه داشته باشید، عدم نگهداری درست از روغن زیتون سبب می‎شود تا این ماده غذایی فوق العاده به سرعت عطر، طعم و خواص خود را از دست داده و غیر قابل استفاده شود.

همه کاربران این مطلب را خوانده اند: تشخیص روغن زیتون اصل در یخچال

نکاتی در خصوص نگهداری روغن زیتون

با توجه به گسترده بودن اقلیم ایران و همچنین با توجه به محبوبیت جهانی روغن زیتون، نکات و روش‏های زیادی برای نگهداری بهتر از روغن زیتون متناسب با هر فرهنگ و جغرافیایی وجود دارد. با این حال، رعایت ۴ نکته اساسی اشاره شده در این مطلب، به طرز موثری سبب حفظ کیفیت و سلامت روغن زیتون شما خواهد شد.

توجه به مکان نگهداری از روغن زیتون، آیا روغن زیتون بعد از باز شدن باید در یخچال نگهداری شود؟

گرما، رطوبت و نور می‌توانند سبب خراب شدن روغن زیتون شوند. به همین دلیل، دائماً توصیه می‌شود که از روغن زیتون در یک محیط بدون نور، خشک و خنک نگهداری شود. بر این اساس، اینطور به نظر می‌رسد که یخچال بهترین مکان برای نگهداری از روغن زیتون است. زیرا یخچال فاقد گرما، نور و رطوبت بوده و یک محیط خشک به حساب می‎آید.

ممکن است مدتی پس از نگهداری از روغن زیتون در یخچال، با مقداری تیرگی بر روی ظرف یا موارد مشابه با آن مواجه شود. توجه داشته باشید که این تیرگی‌ها به هیچ وجه آسیب‌زا و خطرناک نبوده و جای هیچ نگرانی نیست. در واقع، ظهور این تیرگی‎ها، یک واکنش کاملاً طبیعی و ناشی از نگهداری روغن زیتون در دمای یخچال است.

ظروف مناسب برای نگهداری روغن زیتون از چه ماده و متریالی ساخته می‎ شوند؟

ظرفی که قصد دارید از آن برای نگهداری از روغن زیتون استفاده کنید، نقشی کلیدی در حفظ کیفیت و طعم روغن زیتون دارد. در ادامه این بخش قصد داریم تا مفصلاً به بررسی انواع ظروف مناسب برای نگهداری از روغن زیتون و نکات مهمی که باید در زمان انتخاب ظرف به آن توجه داشته باشید، بپردازیم.

  1. ظروف شیشه‌ای تیره، یکی از ایده ‌آل‌ترین ظروف برای نگهداری از روغن زیتون هستند. ساختار شیشه به شکلی است که مانع از نفوذ نور به داخل ظرف می‌شود. نور عامل اصلی اکسیداسیون است، بنابراین، ممانعت از ورود نور، از اکسیداسیون روغن که عامل اصلی فاسد شدن آن نیز است، جلوگیری می‎کند.
  2. ظروف سرامیکی لعاب‌‌دار گزینه مناسب دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها برای نگهداری از روغن زیتون استفاده کرد. جنس و ساختار سرامیک مانند یک عایق حرارتی خوبی عمل کرده و به این ترتیب، از نوسانات دما که به روغن زیتون آسیب می‌رساند، جلوگیری می‌کند.
  3. ظروف استیل ضد زنگ جزو بادوام‌ترین ظروف هستند. با این حال، این ظروف گزینه مناسبی برای نگهداری طولانی مدت از روغن زیتون به شمار نمی‏آیند.
  4. بطری‌های پلاستیکی، عموماً قیمت و وزن پایین‌تری نسبت به سایر ظروف داشته و از این رو بسیار پر طرفدار هستند. این در حالی است که پلاستیک در کوتاه مدت با روغن زیتون واکنش داده و سبب تغییر طعم آن می‌شود. بر این اساس، استفاده از بطری‌های پلاستیکی مخصوص برای نگهداری مواد غذایی مانند روغن زیتون، تنها برای کوتاه مدت، ممکن است.

ظروف مناسب برای نگهداری از روغن زیتون، باید چه ویژگی‌های ساختاری داشته باشند؟

پیش از این ظروف مناسب برای نگهداری روغن زیتون را از نظر متریال بررسی کردیم. حال در این بخش قصد داریم به ویژگی‎های ساختاری و فیزیکی ظروف مناسب برای نگهداری از روغن زیتون، بپردازیم.

  1. ظرف انتخابی شما برای نگهداری از روغن زیتون باید فارغ از جنس، درب بسیار محکم و ضد نشتی داشته باشد. وجود یک درب ضد نشت از ورود هوا و اکسیژن به داخل ظرف جلوگیری کرده و مانع از اکسیداسیون و فاسد شدن روغن زیتون می‎شود.
  2. ظرف روغن زیتون باید اندازه مناسبی داشته باشد، به طوری که هیچ فضای خالی‌ای نباید در بالای ظرف باقی بماند. عدم وجود فضای اضافی در بالای روغن، از تماس روغن با هوا جلوگیری کرده و سرعت اکسیداسیون روغن را کاهش می‎دهد.
  3. حتماً قبل از اولین استفاده از ظرف، آن را با آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی شسته و اجازه دهید تا به طور کامل خشک شود.
  4. همانطور که اشاره کردیم، یخچال بهترین مکان برای نگهداری از روغن زیتون است. بنابراین، دقت داشته باشید که روغن زیتون باید در یک ظرف درب‌دار داخل یخچال قرار گیرد. عدم توجه به این توصیه سبب می‎شود تا مواد ریز و پراکنده موجود در فضای داخل یخچال بر روی روغن جذب شده و در نهایت سبب فاسد شدن روغن شوند.

نگهداری از روغن زیتون در محیطی دور از رطوبت و هوای آزاد

بسیاری از تولید کننده‌ها و فروشنده‌های با تجربه و معتبر در حوزه مواد غذایی به خصوص روغن زیتون، همواره توصیه می‎کنند که روغن زیتون باید نهایتاً تا ۶ ماه پس از اولین باز شدن، مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت، به دلیل تماس اکسیژن بیرون ظرف با روغن زیتون، روغن خراب و فاسد خواهد شد.

در حقیقت، در پروسه نگهداری روغن زیتون باید به این نکته توجه داشته باشید که روغن زیتون بسیار به هوای آزاد و اکسیژن حساس است. علاوه بر اکسیژن، رطوبت، عامل مهم دیگری است که می‌تواند بر روی کیفیت و طعم روغن زیتون تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید که رطوبت بالا می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات شیمیایی در روغن زیتون و در نهایت فساد و ترشیدگی آن شود. بنابراین ضروری است که از روغن زیتون در محیطی به دور از رطوبت و اکسیژن نگهداری کنید.

سخن پایانی

روغن زیتون یکی از مواد غذایی بسیار مقوی، مفید و پرطرفدار در سراسر دنیا است. روغن زیتون طبیعی، قیمت نسبت زیادی داشته و یک نوع ماده غذایی ارزشمند به شمار می‎آید. به همین دلیل، نگهداری درست از روغن زیتون به اندازه خرید روغن زیتون اصل، حائز اهمیت است. اگر شما نیز قصد خرید روغن زیتون اصل، با کیفیت و با قیمت مناسب را دارید، ما به شما پیشنهاد می‎کنیم تا به فروشگاه سایت مراجعه کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست