تفاوت زیتون سبز و سیاه

تفاوت زیتون سبز و سیاه

زیتون جزء اصلی غذاهای مدیترانه‌ای است که به‌دلیل طعم و مزایای بالقوه برای سلامتی بسیار محبوب است. در میان انواع مختلف، زیتون‌ سبز و سیاه به‌عنوان انتخاب‌های پرطرفداری شناخته می‌شوند. هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که برای طعم‌ها و کاربردهای مختلف آشپزی جذاب هستند. درک تفاوت زیتون سبز و سیاه به مصرف کنندگان در انتخاب رژیم غذایی آگاهانه کمک می‌کند.

زیتون سبز

میوه نارس درخت زیتون به زیتون سبز معروف است. پس از خیساندن این نوع زیتون در محلول لیمو و آب نمک، طعم متمایز و دلخواه‌تری به خود می‌گیرد. این روش برای خلاص شدن از طعم تلخی که زیتون خام در طبیعت دارد لازم است. آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های مفید در زیتون سبز فراوان است. این زیتون‌ مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A و E در خود دارد.

شما می‌توانید در فروشگاه ۰۱۳ به‌راحتی به خرید زیتون در انواع مختلف بپردازید. اگرچه می‌توان آن‌ها را با پیمنتو، پنیر یا بادام و گردو نیز پر کرد، اما زیتون‌های سبز اغلب بدون هسته هستند. سه نوع محبوب زیتون سبز عبارتند از Manzanilla، Picholine و Cerignola.

نحوه استفاده از زیتون سبز

زیتون سبز دارای محتوای سدیم بالایی است، به این معنی که طعمی شور و معطر دارد و بنابراین کاربردهای آشپزی متعددی می‌توان برای آن در نظر گرفت. شما می‌توانید زیتون‌های سبز را در وعده‌های غذایی به تنهایی میل کنید یا آن‌ها را در سالاد یا پاستا بریزید و از طعم جدید سالاد لذت ببرید.

زیتون سیاه

میوه بالغ درخت زیتون، زیتون سیاه است. یکی از موارد تفاوت زیتون سبز و سیاه، رسیده بودن زیتون سیاه هنگام چیدن آن است. زیتون‌های رسیده از سبز به رنگ تیره تغییر می‌کنند که ممکن است از قهوه‌ای روشن تا سیاه تیره باشد. زیتون‌های رسیده پس از جمع‌آوری، فرآیند پخت را طی می‌کنند که این فرایند ممکن است آنها را حتی تیره‌تر کند. زیتون سیاه مانند همتایان سبز خود سرشار از چربی‌های تک غیراشباع، کلسیم و پتاسیم است. آن‌ها همچنین دارای مقادیر قابل‌توجهی ویتامین E و A هستند. بنابراین، فواید زیادی برای سلامت بدن دارند.

نحوه استفاده از زیتون سیاه

در بررسی تفاوت زیتون سبز و سیاه باید گفت، می‌توانید زیتون سیاه را به‌تنهایی به‌عنوان میان وعده یا پیش غذا میل کنید. آن‌ها همچنین یک افزودنی عالی برای انواع غذاها و همچنین بشقاب‌های صبحانه هستند. همچنین در پخت یک رویه معمولی پیتزا به‌کار می‌روند و طعمی شور و تند به سالاد و پاستا می‌دهند. همچنین می‌توانید با خرید زیتون کنسروی، کار آشپزی خود را تا حد زیادی آسان‌تر کنید.

انواع زیتون سیاه

زیتون سیاه انواع مختلفی دارد. میوه زیتون یونانی با طعم متوسط ​​و رنگ بنفش مایل به قهوه‌ای به نام زیتون کالاماتا پس از شهر کالاماتا در جنوب پلوپونز یونان شناخته می‌شود. مدل گاتا ایتالیایی یکی دیگر از انواع رایج آن است. Gaetas و Kalamatas از نظر رنگ و شکل ظاهری مشابه دارند.

تفاوت زیتون سبز و سیاه

زیتون سبز قبل از رسیدن کامل برداشت می‌شود و در نتیجه بافت سفت‌تر و طعم تلخ‌تر و تندتری به‌دست می‌آید. رنگ روشن و ترد، آن‌ها را به یک عنصر ترجیحی در سالادها، غذاها و به‌عنوان چاشنی نیز تبدیل می‌کند. برعکس، زیتون سیاه اجازه دارد تا به‌طور کامل بر روی درخت برسد و بافت نرم‌تر و طعم ملایم‌تر و اغلب شیرین‌تری به ارمغان بیاورد. این غنای بیشتر، آنها را برای انواع غذاها از جمله پیتزا، پاستا و غذا‌های مدیترانه‌ای مناسب می‌کند. در ادامه به تفاوت‌های بیشتری می‌پردازیم.

مواد مغذی

وقتی به تفاوت زیتون سبز و سیاه از نظر مواد مغذی می‌پردازیم، باید بگوییم هر دو زیتون سبز و سیاه فواید سلامتی دارند. با این‌حال، تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد. زیتون سبز معمولا حاوی غلظت بالاتری از آنتی اکسیدان‌های خاص و چربی‌های سالم است که می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. از طرف دیگر زیتون سیاه اغلب حاوی آهن و فیبر بیشتری است. انتخاب بین این دو در نهایت ممکن است به نیازهای غذایی و ترجیحات طعم و مزه فرد بستگی داشته باشد.

رنگ

در بررسی تفاوت زیتون سبز و سیاه باید گفت این نام‌ها در توصیف دقیق طیف وسیع رنگ‌های موجود در انواع مختلف زیتون‌های سبز و سیاه نیستند. برخی از زیتون‌های سیاه بیشتر رنگ بنفش یا قهوه‌ای دارند و برخی از زیتون‌های سبز بیشتر زرد به نظر می‌رسند تا سبز.

طعم

زیتون‌های سبز نسبت به زیتون‌های سیاه سدیم بیشتری دارند و در مجموع آن‌ها را شورتر می‌کند. علاوه بر این، در مقایسه با زیتون سیاه، طعم زیتون سبز معمولا تلخ‌تر است. زیتون سبز هنگام چیدن نارس است، درحالی‌که زیتون سیاه بعد از این که به‌طور کامل می‌رسد، چیده می‌شود. این موضوع مسلما روی طعم آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

به‌طور کلی، تفاوت زیتون سبز و سیاه از نظر طعم این است که زیتون سبز در مقایسه با زیتون سیاه تلخ‌تر است. زیتون سیاه معمولا حاوی روغن بیشتر و نمک کمتری نسبت به زیتون سبز است. با این‌حال، این معمولا به دلیل تفاوت در آماده‌سازی و بسته‌بندی است.

رسیده بودن

زیتون سبز را قبل از رسیدن کامل از درخت می‌چینند. زیتون سیاه قبل از برداشت رسیده می‌شود. این موضوع در واقع یکی از تفاوت‌های اصلی بین زیتون سبز و سیاه است. این کار باعث می‌شود این دو نوع زیتون از برخی جهات با هم متفاوت باشند.

جمع بندی

نه زیتون سبز و نه سیاه را نمی‌توان به‌طور قطعی “بهتر” تلقی کرد، زیرا هر کدام طعم‌ها و پروفایل‌های تغذیه‌ای منحصربه‌فردی دارند. تصمیم‌گیری در مورد گنجاندن آن در رژیم غذایی باید سلیقه شخصی و همچنین زمینه آشپزی خاص را در نظر بگیرد. در نهایت، پذیرفتن هر دو نوع و درک تفاوت زیتون سبز و سیاه، تجربه آشپزی غنی‌تر و متنوع‌تر را فراهم می‌کند.

منبع: slurrpmasterclass

5/5 - (1 نفر امتیاز دادن)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست